پتروگ ، طراحی و اجرای کابینت و کمد دیواری

ده نکته برای طراحی ایمن و جذاب اتاق کودک

5/5 - (1 امتیاز)

شماره تماستو بفرست تا مشاوره رایگان دریافت کنی :)

    دکوراسیون اتاق کودک برای طراحان و والدین اهمیت زیادی دارد. کودکان روح لطیف و حساسی دارند و به همین دلیل آرامش و امنیت حرف اول را در طراحی اتاق کودک می‌زند. دکور اتاق کودک باید بر اساس جنسیت، سن و البته علایق و سلایق فرزند دلبندتان تعیین و طراحی شود. تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا یک اتاق زیبا و دلخواه برای بازی و خوابیدن کودکتان داشته باشید. طراحی و دکوراسیون اتاق کودک می‌تواند با توجه به نوع دکور شما کم هزینه و یا گران تمام شود. اما آنچه که مهم است رعایت برخی از نکات و استانداردها در طراحی داخلی اتاق کودک است. با گروه هنری پتروگ همراه باشید تا در این مقاله به نکات و ایده های مهمی در مورد دکوراسیون اتاق بچه صحبت کنیم.

    دکوراسیون و طراحی داخلی اتاق کودک

    طراحی دکور اتاق کودک از نظر طراحی دکوراسیون داخلی منزل به عنوان یکی از چالش برانگیزترین اتاق های هر منزل شناخته می‌شود. همه والدین دوست دارند که فرزندشان در اتاق احساس راحتی و امنیت داشته باشد و همچنین به خیلی از نیازها و خواسته های آنان پاسخ بدهد. به طور مثال در اینجا به چند ویژگی اتاق کودک اشاره می‌کنیم:

    • کودک باید فضای کافی برای بازی کردن و ریختن اسباب بازی در اطراف خودش داشته باشد.
    •  بهتر است در اتاق کودک فضای کافی برای جست وخیز و دویدن وجود داشته باشد.
    • با بزرگتر شدن فرزندان، کودک شما می‌خواهد در اتاقش درس بخواند و تکالیف مدرسه اش را انجام دهد. بنابراین نیاز به فضای کافی برای قراردادن میز تحریر و کتابخانه داریم.

    برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک دختر و پسر با آن ها مشورت کنید و با مشارکت شان لوازم و وسایل اتاق را خریداری کنید تا حس بهتری نسبت به اتاق خود داشته باشند.

    دکوراسیون اتاق کودک

    10 نکته برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک

    استفاده بهینه از فضا دکوراسیون کودک

    در حال حاضر با توجه به معماری جدید منازل و کوچک ترشدن آپارتمان ها، معمولا کوچک ترین اتاق هر خانه برای کودکان درنظر گرفته می‌شود. به همین دلیل طراحان به فکر استفاده بهینه و حداکثری از فضای اتاق هستند. طراحی دکوراسیون اتاق کودک باید به صورتی باشد که محلی برای لباس ها، اسباب بازی ها، میز مطالعه، استراحتگاه، بازی کردن و کتابخانه فراهم باشد تا یک اتاق کودک مرتب، منظم و زیبا داشته باشیم. طراحی چنین فضایی با ویژگی هایی که به آن اشاره کردیم، کار آسانی نیست. اگر خودتان در این زمینه سر رشته ای ندارید، حتما قبل از شروع کار با یک گروه طراحی حرفه ای مشورت کنید و از نظرات آنان استفاده کنید.

    امنیت و ایمنی از مهم ترین نکات طراحی اتاق کودک

    از نظر روانشناسان توجه به ایمنی و امنیت دکور اتاق کودک از ظاهر و زیبایی آن مهم تر است. کودکان بازیگوش هستند و خیلی اوقات متوجه خطر نمی‌شوند و به همین دلیل هر لحظه امکان خطر برای آنان وجود دارد. فرزندان خردسال شما روحی لطیف و حساس دارند و نباید از لحاظ امنیت و آرامش با مشکل مواجه شوند.

    • طراحان برای حفظ امنیت کودک باید عناصر استاندارد و باکیفیتی را خریداری کرده و به درستی در موقعیت های مناسب نصب کنند تا خطر حوادث و اتفاقات به حداقل ممکن برسد.
    • از طرف دیگر توجه به بهداشت فردی و محیط کودک نیز اهمیت زیادی دارد. تمامی وسایل کودک باید در محل تعیین شده خود قرار بگیرند تا اتاق مرتب و تمیز باشد و نظافت روزمره آنان رعایت شود.
    • از آنجاییکه کودکان بسیار کنجکاو هستند، تمامی سیم و کابل های برقی باید پنهان باشند و پریزهای برق با محافظ پوشانده شوند. سیم ها به هیچ عنوان نباید شل و یا آویزان باشند.  

    داشتن یک تم جذاب و شاد طراحی داخلی اتاق کودک

    اتاق کودک

    ظاهر دکوراسیون داخلی اتاق کودک با توجه به روحیه شاد و خندان بچه ها باید همیشه یک شور و هیجان خاصی را به کودکان منتقل کند. بنابراین بهتر است یک تم خاص از ترکیب رنگ های شاد برای چیدمان اتاق کودک استفاده کنید. با فرزندتان در مورد رنگ های مورد علاقه و تم اتاقش صحبت کنید و سعی کنید اتاقی مطابق با ایده آل های او طراحی کنید. فرزندان شما سال های سال از زندگی کردن در اتاقی که خودشان انتخاب کرده اند، لذت می‌برند. البته طراحی اتاق کودک بر اساس جنسیت، سن و میزان بودجه متفاوت است. مثلا انتخاب تم برای دکوراسیون اتاق پسرانه با دکوراسیون اتاق دخترانه کاملا بایکدیگر متفاوت هستند.

    مدل کمد دیواری

    مدل کمد دیواری اتاق خواب

    از کمددیواری و قفسه برای نظم بیشتر و استفاده بهینه از فضا کمک بگیرید. طرح کمد دیواری اتاق کودک را به گونه ای انتخاب کنید که فضای کافی برای قراردادن لباس های روزمره، لباس های فصل، کفش و همچنین قفسه هایی برای قراردادن کتاب و اسباب بازی ها داشته باشد. اگر فرزند شما سن کمی دارد، بهتر است از کمد دیواری با قفسه های باز و سطل های بدون درپوش استفاده کنید تا در حین بستن درب کشو و قفسه ها انگشت کودک دلبندتان بین درب و کمد نماند و آسیبی از این جهت به او وارد نشود.

    مبلمان ایده ال

    مبلمان اتاق کودک

    همانطور که گفتیم به طور معمول فضای اتاق کودک نسبت به سایر اتاق ها کوچک تر است. بنابراین استفاده از مبلمان های چند منظوره در میان افراد طرفدار زیادی دارد. شما می‌توانید برای این منظور از مبلمان مدولار استفاده کنید. مبلمان مدولار از بخش های مختلف و مجزایی تشکیل می‌شود که می‌توان اجزای آن را با توجه به کاربردی که می‌خواهیم حذف، جدا و یا به همان شکل استفاده کنیم.  این مبلمان در فضاهای کوچک بسیار کاربردی است چراکه شما می‌توانید با توجه به طراحی دکوراسیون اتاق کودک آن را تغییر دهید. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که امنیت و رعایت استاندارد در خرید وسایل اتاق کودک حرف اول را می‌زند بنابراین در خرید مبل به نکات زیر توجه کنید:

    • از خریدن مبل هایی با گوشه های تیز خودداری کنید تا احیانا منجر به آسیب نشود.
    • مبلمان باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا اگر کودک روی مبل ایستاد تا وسیله ای را از قفسه های کمد دیواری بردارد، سرنگون نشود.
    • از آنجاییکه کودکان همگی بازیگوش هستند و روی مبل ها می‌پرند، بهتر است از مبلمان هایی با ارتفاع کم استفاده کنید.
    • معمولا بچه ها به نگهداری از وسایل، زیاد اهمیت نمی‌دهند و بیشتر به بازی و خرابکاری فکر می‌کنند. برای اینکه از نظر مالی برای شما مقرون به صرفه باشد مبلمان گران قیمت، خریداری نکنید. البته حرف ما به این معنا نیست که مبلمان بی کیفیت و سست بگیرید. منظور ما خرید یک جنس با قیمت متوسط با رعایت استانداردهاست.

    استفاده از پوشش کف مناسب برای دکوراسیون اتاق کودک

    کودکان دوست دارند روی زمین غلت بزنند و بازی کنند، بنابراین بهتر است از کف پوش های مناسب برای اتاق کودک استفاده کنید. فرش های ساده که دارای بافت نرمی هستند، به راحتی شستشو می‌شوند و همچنین دوام بالایی دارند، بهترین گزینه به حساب می‌آیند. حواستان باشد که تمام کف اتاق را فرش کنید تا قسمتی از اتاق، لخت و بدون فرش باقی نماند. اگر دوست دارید از موکت استفاده کنید ایرادی ندارد. از موکت هایی استفاده کنید که پرز بلندتری دارند تا میزان شدت ضربه را کاهش دهد. فرش اتاق کودک باعث می‌شود که زانوها، پا و سایر قسمت های بدن در هنگام بازی بچه ها، آسیبی نبیند.  

    نورپردازی اتاق کودکان

    نورپردازی یکی دیگر از مهم ترین نکات دکوراسیون اتاق کودک است که اهمیت زیادی دارد. اینکه به چه میزان نور در اتاق کودک نیاز دارید، به اتاق و ویژگی های آن مانند تعداد پنجره و نور طبیعی بستگی دارد. اما استفاده از یک لوستر به همراه دو یا سه لامپ سقفی و همچنین استفاده از چراغ خواب، یک نورپردازی مناسب محسوب می‌شود. اگر فرزند شما عادت به مطالعه دارد، به وجود نورکافی در اتاق، توجه ویژه داشته باشید.

    استفاده از رنگ در دکور اتاق کودک

    تمامی رنگ ها اثرات روانشناسی خاصی را در خود پنهان دارند که به طور مستقیم بر روحیه و اخلاق کودک شما تاثیر می‌گذارد. رنگ دکوراسیون اتاق کودک باید ترکیبی از رنگ های شاد و پرهیجان باشد. اگر فرزند شما به سنی رسیده است که توانایی تشخیص رنگ ها را از یکدیگر دارد، نظر شخصی خودش را بپرسید! پژوهشگران معتقدند که رنگ ها با افزایش هوش و پرورش خلاقیت در کودکان ارتباط مستقیم دارد. در انتخاب رنگ دکور اتاق بچه به موارد زیر توجه کنید:

    • هرگز از یک رنگ به تنهایی برای دکور اتاق استفاده نکنید و در کنار آن از رنگ های متضاد به عنوان رنگ های مکمل در قسمت های مختلف اتاق به کار ببرید.
    • شما می‌توانید اتاق کودک خود را بر اساس شخصیت های کارتونی که مورد علاقه فرزندتان است، طراحی و چیدمان کنید.

    همچنین اگر به تازگی فرزند دار شده اید و به دنبال رنگ مناسب برای اتاق فرزندتان هستید، اول به شما تبریک می‌گوییم و سپس از شما دعوت می‌کنیم که با اثرات روحی برخی از رنگ ها آشنا شوید:

    • رنگ سفید

    رنگ سفید برای اتاق و دکوراسیون اتاق بچه، فضا را بزرگ تر و دلبازتر نشان می‌دهد. رنگ سفید اتاق را مرتب و تمیز جلوه می‌دهد و به راحتی قابل ترکیب با رنگ های دیگر است. خوشحالی تان را با سفید کردن دیوارها و استفاده از رنگ های شاد دیگر در کنار آن، بروز دهید.

    • رنگ زرد

    رنگ زرد یکی از رنگ های پرطرفدار در دکوراسیون اتاق کودک است که محبوبیت زیادی در میان بچه ها دارد. رنگ زرد سرشار از انرژی و هیجان است. زرد پررنگ به افزایش تمرکز کودک و زرد کمرنگ به تقویت و تحریک حافظه کمک زیادی می‌کند. شما می‌توایند از رنگ زرد برای درخشش بیشتر محیط در کنار رنگ های دیگر استفاده کنید. رنگ زرد به کودک شما انرژی و نشاط تزریق می‌کند.

    • رنگ بتفش برای دکور اتاق بچه

    رنگ بنفش برای سنین مختلف جذاب و زیبا است و هیچ محدودیت سنی ایجاد نمی‌کند. از لحاظ روانشناسی، رنگ بنفش باعث القای احساس آرامش در افراد می‌شود.

    • رنگ سبز

    رنگ سبز یادآور طبیعت، زیبایی، شادابی و سلامتی است. رنگ سبز یک رنگ آرامش بخش است که اثر مطلوبی بر ذهن و روحیه فرزندتان می‌گذارد. این رنگ به طور چشم گیری توانایی خواندن را در فرزندتان تقویت می‌کند. در واقع به همین دلیل است که از رنگ سبز برای یادگیری و مطالعه استفاده می‌کنند.

    • رنگ صورتی در دکور اتاق کودک

    معمولا رنگ صورتی به دلیل لطافت و همراه بودن با احساس دختران، یک رنگ دخترانه محسوب می‌شود. صورتی یک رنگ آرامش بخش است که اگر به مقدار زیاد از آن استفاده شود، می‌تواند احساس اضطراب و استرس را در کودکتان به وجود آورد. اگر فرزند شما پسر است و به رنگ صورتی علاقه دارد، از ترکیب رنگ های صورتی در چیدمان اتاق کودک استفاده کنید. هیچ گاه بچه ها را وارد مسائل کلیشه ای جنسیتی نکنید تا جلوی پرورش خلاقیت در آن ها را نگیرد.

    • رنگ آبی در دکور اتاق کودک

    آبی یک رنگ خنثی و آرامش بخش است که بیشتر در دکور اتاق پسرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ آبی استرس را از کودک دور می‌کند و اثر آرامش بخشی دارد. فقط به این نکته توجه کنید که استفاده زیاد و غیر اصولی از رنگ آبی فضا را بی روح و غمگین نشان می‌دهد.

    • رنگ قرمز

    از نظر روانشناسی رنگ ها، رنگ قرمز برای دکوراسیون اتاق کودک توصیه نمی‌شود. رنگ قرمز بر خشونت کودکان تاثیر می‌گذارد و همچنین میزان تمرکز آنان را کمتر می‌کند. البته می‌توانید از این رنگ به مقدار کم در کنار سایر رنگ ها استفاده کنید تا شور و انرژِی کودکانتان را بیشتر کند. اما استفاده از رنگ قرمز به عنوان رنگ غالب در فضا اصلا توصیه نمی‌شود.

    سخن اخر

    همانطور که گفتیم طراحی دکوراسیون اتاق کودک نیازمند علم و دانش تخصصی در زمینه روانشناسی کودک می‌باشد. طراحان حرفه ای برای طراحی اتاق کودک به نکات مهمی از جمله ایمنی و آرامش توجه زیادی دارند. هدف از حساسیت ها در دکوراسیون اتاق کودک، خلق محیطی با آرامش و ایمن برای کودکان است تا با خیال راحت بتوانند بازی، مطالعه و استراحت کنند. همچنین سعی کنید شخصیت کودک خود را در دکوراسیون اتاق هویدا کنید تا کودک شما در کنار بازی و سرگرمی به رشد و پیشرفت نیز تمایل داشته باشد.
    گروه هنری پتروگ با بیش از دو دهه سابقه در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی آماده ارائه خدمات مشاوره به صورت صدر در صد رایگان می‌باشد. از اینکه تا انتهای مقاله همراه هستید، متشکریم.

    سوالات متداول

    استفاده از چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک توصیه نمی‌شود؟

    اگر از رنگ قرمز به درستی استفاده نشود، منجر به کاهش تمرکز و ایجاد سردرد در کودکان می‌شود. همچنین رنگ قرمز میزان خشونت کودکان را بیشتر می‌کند.

    مهم ترین نکته در طراحی دکوراسیون اتاق کودک از نظر طراحان چیست؟

    امنیت و ایمنی مهم ترین نکته طراحی اتاق کودک است. وسایل و لوازم باید به گونه ای در اتاق نصب شوند که امکان وقوع هر حادثه‌ای به حداقل برسد.

    چگونه می‌توانم با گروه هنری پتروگ ارتباط بگیرم؟

    شما می‌توانید از طریق فرم تماس با ما و سایر راه های ارتباطی ذکر شده در سایت، با گروه هنری پتروگ ارتباط گرفته و از خدمات مشاوره صد درصد رایگان در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی بهره مند شوید.

    5/5 - (1 امتیاز)

    مشاوره و طراحی رایگان

    جهت دریافت مشاوره رایگان و یا طراحی رایگان تنها کافیست تلفن خود را وارد کنید.

    Step 1 of 2

    فهرست مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مکالمه را شروع کنید
    ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم

    پروفایل

    تمامی حقوق برای گروه صنعتی هنری پتروگ محفوظ است
    گروه صنعتی هنری پتروگ
    شماره تماس : 3634

    واتساپ : 09151172080

    دفتر مرکزی : 05138466965
    ایمیل : petrog.group@gmail.com
    آدرس شرکت : مشهد, خیابان چمران
    چمران 9 ساختمان نشان طبقه 1 واحد 105